Recenze - Neviditelný strážce - Dolores Redondo ***

Orig. název: El guardián invisible
Rok vydání: 2013
Počet stran: 408
Nakladatelství: PANTEON
(únor)

Na břehu řeky Baztán, v jednom z nejmagičtějších míst Baskicka, je nalezena záhadně zavražděná mladá žena. Téměř čtyřiadvacet hodin poté je zjištěna souvislost s měsíc starou vraždou jiné dívky.
     Amaia Salazarová, inspektorka z oddělení vražd, jíž byl případ přidělen, se tak vrací zpět na místo, kde se narodila a odkud vždycky toužila odejít. Amaia bojuje na dvou frontách: na té profesionální vyšetřuje sérii vražd, která velmi zneklidňuje místní obyvatele; a na osobní, spletité a emocionální, jež bude plná zvratů a překvapivých momentů.
     Amaia pronásleduje rituálního vraha, inspirovaného silnou psychosexuální symbolikou tradiční baskické mytologie, který bude pokračovat ve svém řádění, zatímco ona bojuje proti profesní žárlivosti některých svých kolegů, proti dávným nevyřešeným konfliktům se svými sestrami a proti ponurému tajemství, jež poznamenalo jejich dětství a které se vrací, aby ji dál trápilo...

...z obálky...
     Dolores Redondo, vystudovala práva a gastronomii a v průběhu let se věnovala různým povoláním. V roce 2009 vydala svůj první román Los privilegios del ángel (Výsady anděla) a v lednu 2013 vyšel El guardián invisible (Neviditelný strážce), první díl trilogie Baztán.
     Dolores žije momentálně v Navaře, kde pracuje na pokračování trilogie s inspektorkou Amaiou Salazarovou jako hlavní hrdinkou.

Amaia Salazarová je hlavní hrdinka této knihy. Je to normální mladá žena, má milujícího manžela a povolání, které ji naplňuje a baví. Bohužel i přes to všechno, že je "konečně" šťastná a spokojená, nedaří se jí s manželem otěhotnět. Proto se s manželem dohodnou, že podstoupí léčbu neplodnosti a budou zvažovat umělé oplodnění. Amaia byla do jisté chvíle rozhodnuta a s touto volbou souhlasila. Jenže pak se se stalo něco, s čím nepočítala...
     Každý máme nějaké kostlivce ve skříni nebo ne? Amaiu však tíží něco opravdu děsivého, je to jedno velké rodinné tajemství o kterém se ví, ale nemluví se o něm. Jenže z mysli, jí ho už nikdy nikdo nevymaže. Tenkrát z rodného městečka odcházela s tím, že na to zapomene. Shoda nešťastných náhod ji však zavála na stejné místo, kde tohle všechno začalo. A na povrch se nám derou děsivá tajemství...

"Smrtí strach končí, a protože to věděla, cítila  skoro štěstí. Teď byla mrtvá holčička v bílém hrobě a kdosi, kdo supěl námahou, jí začal pohřbívat"

V údolí, na březích řeky Baztán je nalezeno tělo mrtvé holčičky. Postupně se ještě objevují další dva, velmi nápadně podobné, případy. Opět se jedná o velmi mladé dívenky, které někdo uškrtí a naaranžuje do pózy odevzdání. Všechny dívky mají oholené pubické ochlupení a na venušin pahorek je jim naaranžován tradiční zákusek, který se peče právě v této lokalitě.
     Amaia se musí vyrovnat nejen s tím, že je hlavní vyšetřovatelkou, což jeden z kolegů, zdá se, špatně nese, ale i s tím, že se díky tomuto případu vrací na rodnou hroudu. Začíná fáze vyšetřování.
Po celou knihu se autorka stále vrací k osobnímu životu vyšetřovatelky, odhaluje nám různé osobní a nepříjemné skutečnosti.
     Případ se rozvíjí a některé aspekty začínají nasvědčovat tomu, že její vlastní rodina s tím může mít něco společného...
     Do toho všeho, aby toho nebylo málo, se v příběhu řeší i postava "Basajauna", což je jakási mytologická bytost, která podle pověsti střeží zdejší les, právě v okolí řeky Baztán. Kdo vlastně stojí za vraždami těchto nevinných dětí? Je to právě Basajaun nebo je nám vrah blíže, než si myslíme?

Kniha se mi velmi těžko hodnotí, nevím, jak lépe to popsat, ale pro mě byla kniha vážně zvláštní. Svým způsobem je styl autorky velmi osobitý, jiný. Ale abych pravdu řekla, s touto knihou jsem se dost trápila. Na můj vkus, se v knize objevovalo příliš mnoho nudných a nezáživných pasáží. Jak já říkám, moc zbytečného okecávání a popisování věcí kolem.
     Zamotání mystiky do děje hodnotím kladně, avšak musím podotknout, že to celé, šlo zpracovat mnohem lépe.
     Ze začátku jsem měla menší problém se čtením jmen, což je pro mě trošku záhadou, protože severská jména v různých detektivkách zvládám hravě :-).

Rozuzlení zápletky se mi zdá, vzhledem k celému průběhu děje, dost uspěchaný a nedotažený. Ale to je opravdu věc názoru. Jistě se najde spousta čtenářů, kteří budou z knihy nadšeni. Já to bohužel říct nemůžu. Ale nelámu na Dolores hůl, jelikož tu mám na hromádce další pokračování z této série a to: "Dědictví kostí". Po kratší odmlce se k ní vrátím a budu s radostí očekávat čím mě překvapí ;-)