Recenze: Krvavý vítr

• série: Lars Winkler
  • orig. název: Øjesten
  • žánr: Literatura světová - Detektivky
  • nakladatelství: PANTEON
  • počet stran: 324
....Anotace...
      První díl trilogie o Larsi Winklerovi: samotáři, otci, bývalém pankáčovi - a jednom z nejlepších policejních vyšetřovatelů v Kodani. Krvavý vítr je detektivka z kodaňských ulic o rodině a zlu. A také příběh o tom, jak se z člověka stává vrah. Během německé okupace pečuje mladá dívka o zraněného anglického pilota v utajeném sklepě. Zamilují se do sebe, ale jejich vztah bude mít fatální následky, jež se plně projeví až v současnosti, kdy morbidní vraždy otřesou Kodaní. Na ostrově Amager je nalezena zavražděná žena. Tělo je neporušené, ale oči má vyloupnuté s chirurgickou přesností. Kodaňský policista Lars Winkler se chopí případu. Brzy se objeví další znetvořené tělo. Vypátrat vraha není jediným Larsovým úkolem: opustila ho manželka, dospívající dcera Marie revoltuje a jeho nepřátelé na oddělení ho bedlivě střeží. Larsova minulost, která je mezi policisty už dlouho veřejným tajemstvím, ho dohání.

...Jakob Melander...

se narodil v roce 1965 v Kodani. V 80. letech působil jako kytarista v nejrůznějších punkových kapelách. Vystudoval literární komparatistiku na Kodaňské univerzitě.
Hned jeho debut, v češtině vydávaný pod názvem Krvavý vítr (dánsky Øjesten, 2013), brzy vystoupal na špici dánských knižních žebříčků.

Video trailer:

Nakladatelství Panteon opět nezklamalo! Tohle je překvapivě výborná kniha, ač některá hodnocení na DK, jsou odrazující. Nenechte se však odradit, byla by to velká škoda!

Příběh se odehrává ve třech dějových liniích. Jedno vyprávění je z doby konce druhé sv. války. Toto vyprávění je poměrně dost důležité, i když vás ze začátku bude trochu mást a pointu získáte až postupem. V této době, totiž začne klíčit nemalé zlo, které nás bude provázet dál, celou knihou. Už z anotace se dozvídáme, že právě v této době, bude jedna mladá dívka pečovat o anglického pilota, který spadl s letadlem poblíž domu jejích rodičů. Jejich lásce však není přáno a dochází k prvnímu brutálnímu činu. Dívka je těhotná a porodí v den, kdy končí válečné peklo. Láska a radost, však v tomto okamžiku nepřichází. Protože tohle dítě, bylo zplozeno tak, jak se to nikdy stát nemělo...
     V průběhu času, je malý zvídavý chlapec svědkem hrůzného činu. To se tak někdy stává, když se ocitnete ve špatný čas, na špatném místě...a když jste zvědaví. Jenže právě tenhle okamžik, bude mít v chlapcově životě fatální následky.

Další a poslední dějová linie se už odehrává v současné Kodani, kdy městem otřásají brutální útoky na ženy. Ty ženy někdo přepadává, surově je zbije jako prašivého psa a sexuálně zneužije.
     Ale máme tu i další případ, tentokrát jde o vraždu. U řeky je nalezena mrtvola ženy, už samotný ten úkaz, je děsivý, ale pachatel se vyžívá ještě v jedné věci. Vyřezává oči s chirurgickou přesností. Případů přepadení a vražd nám přibývá, občané Kodaně se bojí a policie je, zdá se, bezmocná. Jeden z případů dostává na starosti detektiv Lars Winkler a začíná mám rozmotávání spleteného klubka. Lars se případu ujme a  když zjistí a pochopí, že se to okrajově týká jeho samotného, tedy spíše řečeno, jeho dcery, pak se bezmyšlenkovitě zakousne a nepustí. Tady už jde o hodně!

Pro čtenáře je to vcelku sympaťák,  a já musím říct, že jsem zaznamenala značnou podobnost mezi ním a mým oblíbencem Harrym H. od Jo Nesboha. Rodí se nám před očima stejně umanutý polda, silný kuřák Kingstek, tak trošku i občasný feťáček, ale stejně přemýšlející týpek, který jedná na vlastní pěst. Troufám si říci, že nám tu před nosem klíčí celkem vydařená a slušná náhrada za sérii HH. :-). Ale berte to s rezervou! Jo Nesbo je v mých očích geniální spisovatel a to co dokáže se čtenářem on, jen tak někdo netrumfne. Ale v tomto případě...zdá se..., že se o to někdo velmi dobře pokouší ;-). Možná vás to může trochu odradit, přece nebudete číst něco, co se snaží někoho napodobit. Možná vás také odradí ne příliš chvalné komentáře na DK, ale já se vám to pokusím vyvrátit.
     Sáhněte po této knize, vy, kteří máte rádi propletenou zápletku, kdo máte rádi severský styl psaní a rádi přemýšlíte společně s detektivem, tady budete mít živnou půdu. Věřte, že nebudete litovat, Lars si vás získá na svou stranu celkem okamžitě a když ne hned, tak po tom, co mu budou ostatní házet klacky pod nohy, tak pak určitě ano. Kniha je srozumitelná, děj odsýpá, prolíná se dobře a pravidelně, nijak nenarušuje děj a tok vašich myšlenek. Musím říct, že samotného pachatele jsem neodhalila, až opravdu na samém konci knihy, kdy se nám to klubko už povedlo rozmotat. Mě kniha rozhodně bavila a možná právě i díky té malé podobnosti s případy HH. Koupě dalších dílů je prostě jasná. Tohle je něco pro mě. Knihy, které mají postavy, které se s dalším a dalším dílem vyvíjí. Nejsou to jen pouhé detektivky, ale mají i další smysl v tom, že postavy nabývají na zkušenostech, ztrácí a získávají s dalším novým příběhem.