Recenze: Policie - Jo Nesbø

• autor: Jo Nesbø
  • orig. název: Politi
  • série: Harry Hole
  • žánr: Literatura světová - Detektivky
  • nakladatelství: Kniha Zlín
  • počet stran: 606

10. díl krimi série o detektivu Harrym Holeovi. Na místech, kde bylo v minulosti spácháno několik vražd, jež nebyly objasněny, jsou nalezeni mrtví policisté, kteří tyto zločiny tehdy vyšetřovali. Všichni byli rovněž zavražděni, a to nanejvýš brutálním způsobem. Policie postrádá jakoukoli stopu, a navíc se musí obejít bez svého nejlepšího vyšetřovatele. V nemocnici mezitím leží v kómatu těžce zraněný muž. Jeho pokoj střeží policisté a nikdo se nesmí dozvědět, jak se tajemný pacient jmenuje.

...Jo Nesbø...
Jo Nesbø (1960 v Oslu), současný norský spisovatel a hudebník, původním vzděláním ekonom a finanční analytik, zpočátku pracoval jako makléř a novinář.
V roce 1997 odstartoval jeho literární dráhu kriminální román Flaggermusmannen (Netopýří muž), první detektivka, v níž vystupuje osobitý a nekonvenční kriminalista Harry Hole. Svému autorovi přinesla kniha okamžitě obrovský úspěch, Nesbø za ni obdržel Rivertonprisen, cenu udělovanou Klubem Riverton za nejlepší literární či dramatický počin s kriminální tematikou, a Glasnøkkelen, Skleněný klíč, skandinávskou cenu za nejlepší kriminální román.
Následovaly další knihy s Harrym Holem v hlavní roli, 1998 Kakerlakkene (Švábi), 2000 Rødstrupe (Červenka), 2002 Sorgenfri (Bezstarostná, česky vyšlo jako Nemesis), 2003 Marekors (Pentagram), 2005 Frelseren (Spasitel), 2007 Snømannen (Sněhulák), 2009 Panserhjerte (Pancéřové srdce) a 2011 Gjenferd (Přízrak).
V roce 2008 publikoval Nesbø další kriminální román s novým hlavním představitelem Rogerem Brownem, který vyšel pod názvem Hodejegerne (Lovci hlav). Jo Nesbø píše také humorné knížky pro děti, v nichž vystupuje jako hlavní postava doktor Proktor: 2007 Doktor Proktors prompepulver (Prdicí prášek doktora Proktora), 2008 Doktor Proktors tidsbadekar (Doktor Proktor a vana času), 2010 Doktor Proktor og verdens undergang, kanskje (Doktor Proktor a zánik světa, možná).
Za své kriminální romány získal Jo Nesbø kromě výše zmíněných cen řadu dalších literárních ocenění. Celkem byly jeho knihy přeloženy již do 35 jazyků a vyšly ve 140 zemích světa. Jen ve čtyř a půlmilionovém Norsku se jich doposud prodalo jeden a půl milionu.

"Teď ji ale slyšel tam zevnitř, slyšel její šepot. Vytáhni mě, použij mě. Použij mě k tomu, k čemu jsem určena. A tentokrát svůj úkol zvládnu. Nenechám se ošálit neprůstřelnou vestou."

Jistě každý příznivec Jo Nesbøho netrpělivě vyčkával na vydání poslední knihy ze série Harry Hole. První rada na začátek, kdo nečetl předchozí díl Přízrak, tak ať se do policie nepouští :-).
Je Nesbø nám dává opět co proto, dává nám ochutnat jen to nejlepší ze sebe, opět si s námi pohrává a procvičuje nám naše mozkové závity. Brilantní zápletka a ještě brilantnější pokračování...ovšem brilantní zakončení??? To těžko. :-D. Mít autora v tu chvíli po ruce, tak ho snad vlastnoručně uškrtím a pod pohrůžkou násilí ho donutím napsat další díl ;-). Je těžké se smířit s tím, že je KONEC.

Celá kniha je od samého začátku velmi napínavá a nutí vás číst a knihu neodložit. Žádná kapitola vám nebude dobrá k tomu, dát si někde pauzu od čtení. Jen s těžkým srdcem ji budete odkládat.

"O kus dál z chodby slyšel běžící kroky. Míří sem, aby ho zastavili. A než neslyšně otevřel dveře a vstoupil, stihl si pomyslet jedno: že je to pěkně pitomej sen, ve kterém se všechno jen opakuje, repríza stíhá reprízu, a že tady to musí skončit."

Hned na začátku budete tápat, kde je Harry, sakra snad není... A kdo to leží v té nemocnici? Snad ne...? V policii je dán velký prostor vedlejším postavám kolegů, kteří se vší silou snaží vyšetřovat přibývající vraždy vlastních kolegů z řad policie. Ani jeden z Harryho nejbližších přátel nebude ušetřen nějaké zapeklité a závažné situace. Budete mít husí kůži, budete bez dechu očekávat, co se stane a jestli se to stane, možná budete i plakat, protože ty ztráty, budou velké a velmi smutné. Ale nic se neobejde bez obětí, důležité je, najít pachatele. Hledat tam, kde je světlo, tak to říkával Harry.
Ze začátku vám budou chybět jeho hlášky, myšlenky, jeho neotřelé chování a hlavně on sám, ale je to Holeovka, takže neprozradím nic tajného, když vám tu napíšu, že se Harryho brzy dočkáte a věřte, že až se k té pasáži dostanete, tak se vám rozlije úsměv po tváři, aniž byste věděli, že se nad knihou culíte. Budete mít takovou radost, věřte mi, já ji měla a dokonce jsem si i nahlas řekla, no konečně :-). Harryho kolegové si nevedou při vyšetřování sami špatně, ale právě Harryho uvažování, tomu dost chybí.

""Hodláte mi dát pokutu?" zeptal se.
"To si pište, blokujete vjezd do nemocnice," odpověděl hlídač, aniž vzhlédl.
"Možná by bylo lepší, kdybyste mi uhnul, aby to auto mohlo zmizet," opáčil Harry.
"Jak to se mnou mlu...," nedopověděl hlídač, pozvedl zrak a ztuhl, když spatřil Harryho s Oděsou."

Kdo už nějaké ty Holeovky přečetl, tak ví, že Jo je mistrem zvratů. A v Policii tomu není jinak. Opět budete mít spoustu variant možných pachatelů a opět budou špatné. Očekávejte opravdu dost brutální postupy vražd, obzvláště u té jedné, která mě samotnou dost slušně rozesmutnila a musím přiznat, že jsem byla i dost naštvaná.

Z anotace víme, že půjde o vraždy policistů, někdo je bude brutálně zabíjet přímo na místech nevyjasněných případů. Postupně se přijde na to, že každý zavražděný, měl s předchozím případem něco společného. Mstí se někdo právě proto, že ty předchozí zločiny policie nevyřešila nebo se jim nevěnovala, tak jak měla? Vypadá to tak. Ale i přesto, že už Harryho tým přijde na to, kterých starých případů se to týká, včetně toho, kdo se tenkrát na vyšetřováních podílel...nikdo si zkrátka nemůže být jistý, že "policejní řezník" nezabije právě jeho! Harry se i nadále potýká se svými nepřáteli, kteří ho prostě nikdy nebudou akceptovat jako policistu, vlastně ani jako člověka. Nehodí se jim, je pro ně zbytečný a obtížný. A co Rachel a Oleg? Jak to vlastně všechno dopadlo a dopadne? Čekáte happy end?  :-). Nechte se překvapit... ;-)

" A došlo mu, že vysvětlení se mu nedostane, toho vysvětlení, o kterém si myslíme, že ho na konci životní cesty zahlédneme. Ani toho velkého vysvětlení, proč jsme se narodili a proč umíráme a jaký má obojí smysl, plus jaký má smysl to, co je mezi tím.  Ani toho menšího vysvětlení, proč jsou lidi jako ... ochotní obětovat svůj život jen proto, aby tím zničili život někomu jiného. Místo toho přijde tahle synkopa, tahle rychlá smrt, tahle banální, ale přesto logicky umístěná tečka uprostřed slova. Proč-pak."

Harry, Harry, Harry....náš nenapravitelný a svými osobitými démony posedlý Harry, tak trochu, Robocop a John Rambo v jednom :-). Z předchozích dílů víme, že to vždy nějak šeredně odskákal, přišel o prst, jeho obličej hyzdí několika centimetrová jizva na tváři a v neposlední řadě postřelení do hlavy... Co myslíte, jak dopadne tentokrát? ;-). Počkejte si, ten konec vás odrovná a to doslova!!!

" A pak se dostavilo to, o čem Harry tak často mluvíval, ale co Bjørn Holm sám nikdy nepoznal: prázdnota.
Protože najednou nebylo žádné pokračování."

Nelze hodnotit jinak, než plným počtem hvězd!