RECENZE: Nejdražší dcera - Elizabeth Little

• autor: Elizabeth Little
  • žánr: Literatura světová - Thrillery
  • rok vydání: 03/2015
  • nakladatelství: Knižní klub
  • počet stran: 432

Kdy jste naposledy chtěli zavraždit svou matku?
Bývalá vymetačka večírků Jane Jenkinsová je chytrá, okouzlující … a má za sebou deset let ve vězení. Kdysi byla na vrcholu slávy jako společenská celebritka, ale pak ji odsoudili za vraždu matky, krásky z vyšší společnosti známé svou charitativní činností a bohatými manželi. Kvůli formálnímu pochybení policie se Janie dostala na svobodu. Utíká před médii a zároveň se snaží sledovat stopy, které, jak doufá, ji dovedou k matčinu vrahovi. Problém? Janie si není úplně jistá, jestli jím není ona sama…

...Elizabeth Little...
Narodila se a vyrůstala v St. Louis. Vystudovala na Harvardově univerzitě. Je autorkou dvou populárně-vědeckých lingvistických knih o zvláštnostech a úskalích světových jazyků (Biting the Wax Tadpole: Confessions of a Language Fanatic, 2007), resp. o odlišnostech americké angličtiny napříč Spojenými státy (Trip of the Tongue: Cross-Country Travels in Search of America's Languages, 2012). Žije v Los Angeles se svou rodinou. Nejdražší dcera je její literární prvotina.

Jane Jenkinsové je šestnáct let, je krásná, důvtipná, chytrá, naučená dobrým mravům, jenže je to také znuděná princeznička, která může mít všechno. A přesto jí je to málo, dělá vše proto, aby se dostala do podvědomí veřejnosti a její tvář se objevovala v bulvárních časopisech. Ona sama se v knize přirovnává k Lindsay Lohan, já bych ji přidala i trošku té Paris Hilton. Vyrůstá bez vlastního otce, ale o ty nevlastní nouzi nemá. I přesto, že může mít cokoli a vlastně se má i dobře, prostě je to spratek, který si koleduje o pořádný malér. Vymetá večírky jeden za druhým a užívá si života po svém.

Jane jednoho večera vyslechne za dveřmi své matky zvláštní rozhovor, postřehne jen pár útržků slov, ale i tak pozná, že je matka velmi rozrušená. Druhý hlas ovšem Jane nepoznává. Poté ji matka oznámí, že odjedou pryč. Jane se to samozřejmě moc nezamlouvá, proč by měla kývnout na žádost matky, proč jí to udělat snadné. Ona je Jane Jenkinsová proboha. Ošklivě se s matkou pohádají a z Jane toho včera vypadne, že by si nejraději přála, aby byla matka mrtvá. Netuší však, že se jí tohle přání brzy splní.
Jane velmi ráda holduje alkoholu, takže její paměť toho večera utrpí trošku újmu. Najednou se ocitne ve vězení podezřelá z vraždy vlastní matky. Vše mluví pro její vinu. DNA pod nehty oběti, střelný prach na rukou podezřelé a krví napsané jméno dcery tomu dodává punc dokonalosti.

Jane si odsedí deset let vězení, ale díky tehdejší kauze manipulování s policejními důkazy, je zproštěna viny a propuštěna na svobodu. Její nejbližší osobou a pomocníkem je její vlastní advokát. Ten jí obstará nové jméno a nové doklady, ač není příliš nadšen z jejího počínání a plánem zjistit, kdo skutečně její matku zabil, jestli to opravdu byla ona nebo ne.

Jane se tedy vydává pátrat po stopách útržků z rozhovoru, který tu noc vyslechla. Dostává se k americkým maloměstům Adeleide a Ardelle. Tato města byla kdysi založena na pozemcích se zlatými nalezišti. Postupně však města začala upadat. Právě v tu chvíli, kdy se Jane dostala právě sem, jsem knihu začala hltat. Atmosféra starého maloměsta, zakladatelských rodin a tajuplných domů dodala této knize dostatek šmrncu k tomu, aby působila opravdu tajemně. Mě to v tu chvíli skutečně pohltilo.

Dokáže Jane přijít na to, co se toho večera skutečně stalo? Podaří se jí najít skutečného vraha? I kdyby se jí to nepovedlo, tak Jane v téhle odlehlé části Ameriky získá mnohem víc, než by sama čekala. Mnohem víc...

Jak jsem již psala, kniha mě skutečně upoutala až tehdy, kdy se děj odehrával v Ardelle. Do té doby byla velmi průměrná. Velký plus této knihy je styl autorčina psaní. V knize najdete skvostně ironické poznámky zlaté princezničky, u těch jsem se opravdu bavila. Trošku bych měla výhrady k žánru, přirovnala bych to spíše k detektivce. Drobné prvky Thrilleru přišly až na samém konci knihy.
Ještě malá rada na závěr. Nečekejte to, co slibuje obálka! Žádná "Nová Zmizelá" se konat nebude. Tenhle příběh s ní nemá vůbec nic společného. Proto ke knize přistupujte už s tímto poznáním, jinak budete zklamaní. Kniha je čtivá a se zajímavým příběhem, což bohatě stačí. Žádné přirovnávání nepotřebuje.