RECENZE: Duel - Arnaldur Indridason

• originální název: Einvígið
  • autor: Arnaldur Indridason
  • série: Erlendur (12.)
  • žánr: Literatura světová - Detektivky
  • rok vydání: 08/2015
  • počet stran: 480
    Reykjavík v létě 1972 doslova pulzuje. Všude je cítit nervozita a napětí. Celé město žije mistrovstvím světa v šachu, protože uprostřed studené války se Rus Boris Spasskij utkává se svým americkým vyzyvatelem Bobbym Fischerem. Když přípravy na jejich duel vrcholí, je v jednom z kin nalezen mrtvý mladík. Probodnutý nožem. Všichni jsou tím...
...Arnaldur Indridason...
Arnaldur patří ve své vlasti a v Evropě k předním autorům žánru a jeho kriminální romány jsou vysoce hodnoceny. Pracoval jako novinař a filmový kritik u největších islandských novin Morgunbladid. Dnes žije jako spisovatel na volné noze v Reykjaviku a s velkým úspěchem vydává své romány.
Severní blata, první z románů, v nichž vystupuje komisař Erlendur, obdržela v roce 2002 prestižní cenu Glasnyckel (Skleněný klíč), udělovanou každoročně nejlepší severské detektivce. Jeho druhý detektivní román Dech smrti byl nominována na tuto cenu v roce 2003.
Od té doby obdržel nebo byl nominován na mnoho literárních cen nejen v Evropě, ale i ve Spojených státech. Autor se tedy řadí k takové elitě, jako jsou Henning Mankell, Hakan Nesser, Ake Edwardson a Johan Theorin a zaujímá přední místo na žebříčcích bestsellerů jak ve Skandinávii, tak v Anglii, Francii, USA, Německu a jinde v Evropě. Prestižní deník The Guardian řadí Arnaldura Indridasona na první místo mezi TOP 10 evropských autorů detektivních románů současnosti.
V roce 2006 byl jeho román Severní blata zfilmován a ihned se stal nejúspěšnějším islandským filmem v historii. V roce 2007 získal tento film hlavní cenu na filmovém festivalu v Karlových Varech. Podle internetového serveru Krimi Couch patří Arnaldur Indridason mezi pět nejoblíbenějších světových autorů krimi románů všech dob a jeho romány byly přeloženy do 36 jazyků.
     Jdete si takhle jednou jako obvykle do kina, sednete si na své oblíbené místo, jste častým a stálým návštěvníkem, milujete tu atmosféru a myslíte si, že je vše v pořádku, že je den jako každý jiný, jenže není...už se domů nikdy nevrátíte. Nikdy neobejmete mámu, tátu, ani své sestry, už nikdy nepůjdete na další film do kina a už nikdy prostě nikdy...nebudete...

Náš příběh se odehrává v 70. letech v Islandském hlavním městě Reykjavíku. Byl den jako každý jiný, jen ne pro policii, která toho dne přijala hlášení o smrti mladíka v jednom z místních kin. Příčinou smrti byly dvě bodné rány přímo do srdce. Ragnaru Einarssonovi bylo teprve sedmnáct let, byl to celkem normální kluk, který chodil pravidelně několikrát týdně do kina. V Reykjavíku je jich hned několik a on měl v každém sále vždy své oblíbené sedadlo. Je zvláštní, že se místa v jednotlivých kinech lišila, ale on to tak prostě cítil. Vždy bylo v kině jen jedno určité místo, které bylo to pravé. Už samotná vražda městem dost otřásla a o to podivnější je, že se stala při prvním představení o páté, kdy je v sále poměrně klid a nechodí tam ani tak moc lidí. Ale přesto tam byl někdo, komu chlapec nějakým způsobem překážel a proto musel zemřít.

Případu se ujímá Marian Briem s kolegou. Marian je celkem pohodový policista, pálí mu to a rozhodně se nehodlá vzdát za žádnou cenu. Spousta indicií ho přivádí k myšlence, že tahle vražda bude mít mnohem hlubší smysl, něco na tomhle případu hodně zavání.

Ve stejné době ve městě vrcholí i mistrovství v šachu, při kterém se utkají ti nejlepší z nejlepších. Rus Spasskij s americkým protivníkem Fischerem. Velmoc proti velmoci. Na všech probíhajících zápasech je však něco podivného, jako by snad ani nešlo o šachy? A proč veškeré indicie ohledně vraždy mladého chlapce policii táhne právě k osobám okolo mistrovství?

Kniha je zpracována do dvou dějových linií, jedna se týká samotného vyšetřování a ta druhá policejního detektiva Mariana Briema. Bude nám nastíněno Marianovo těžké dětství a doba, ve které žil a která nebyla o nic lehčí než jeho vlastní život. Doba, ve které každé druhé dítě umíralo na TBC. Marianův příběh vás nenechá chladnými a vy si ho chtě nechtě oblíbíte a budete s ním soucítit.

V tomto detektivním románu si přijdou na své milovníci politicko-špionážních příběhů. Bohužel pro mne to nebylo to pravé ořechové, ačkoli čtení odsýpalo a příběh plynul dobře, tak se musím přiznat, že jsem se trošku nudila. Ale tohle je jen můj vlastní dojem, kterým se nenechte nijak ovlivnit. Jsem zvyklá na něco trošku víc akčnějšího :-). Ačkoli kniha upozorňuje na to, že na Islandu jsou všichni zvyklí si tykat, tak pro mě to bylo do poloviny knihy téměř neskousnutelné, pak jsem si trochu zvykla, ale i přesto mi to celkem narušovalo čtení. Ano, je to banalita, ale pro mne dost nezvyklá. Další věc, která mi činila značné potíže, byly názvy jmen, ulic, kin....šílená mluva :-D. Při čtení jsem je záměrně přeskakovala, protože vyslovit je, byť jen v duchu, bylo nemožné :-D.
Co naopak velmi oceňuji, je příběh Mariana. Díky němu ode mě kniha získává jednu hvězdu navíc!

Na závěr bych velmi ráda poděkovala nakladatelství MOBA za poskytnutí tohoto recenzního výtisku.
Velmi za něj děkuji, bylo mi potěšením.