RECENZE: Ďáblova hora - Deon Meyer

• orig. název: Devil's Peak
  • série: Benny Griessel I.
  • autor: Deon Meyer
  • žánr: světová literatura, thrillery, krimi, detektivní
  • rok vydání: 09/2015
  • počet stran: 455

Návrat z války pro vojáka nikdy není snadný. A totéž platí i pro Thobelu Mpayipheliho, který se snaží znovu zapadnout do moderní Jihoafrické republiky. Aspoň že má svého milovaného syna, který je pro něj současně pojítkem se šťastnější minulostí. Jenže pak se z jeho syna stane pouhá položka na dlouhém seznamu zavražděných a zneužívaných dětí a Thobela najednou nezná nic než zoufalství... a chladnou touhu po po mstě. Tak se zrodí zabiják zvaný Artemis. Policie na jeho případ nasadí člověka, který si nemůže dovolit selhání. Bennymu Griesselovi hrozí, že přijde ovšechno – o práci, rodinu i sebeúctu – a tohle je pro něj poslední příležitost, jak se z té žumpy vyhrabat. Pak se však Benny setká s Christine, mladou matkou z Kapského města, která se živí jako prostitutka. A stane se něco tak děsivého, že svět už pro Bennyho, pro Christine ani pro Thobelu nikdy nemůže být stejný jako dřív.

Tři osudy, jeden průsečík. Spravedlnost, která neexistuje. Alkoholový démon, který ničí vše co se mu postaví do cesty...život i rodinu. Ztráta, která nikdy nepřestane bolet a žena, která svůj život nasměrovala špatným směrem... I takto by se to dalo pár větami shrnout.
Kniha Ďáblova hora, by byla geniálním námětem pro natočení celovečerního filmu. Dovedu si to představit.

Artemis - bohyně lovu. Toto jméno v této knize však vystihuje muže, Thobelu Mpayipheliho. Thobela přišel nešťastnou náhodou o svého nevlastního syna, spravedlnost je ale někdy krutá a viníci nebyli řádně odsouzeni. Proto se Thobela rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou. A jako správný Xhosa, vybavený tradičním assegai se pustí do boje proti těm nejhorším z nejhorších. Proti těm, kteří se dopustili násilí na těch nejmenších. Hnaný svojí vlastní zlostí, školený voják, vynikající bojovník. Ti, po kterých skutečně jde, jsou však na útěku, proto svou zlost a smutek ukájí na aktuálních případech, o kterých se dozvídá v médiích. Kdo ho zastaví? On sám? Bude ho chtít vůbec někdo zastavit? Když viníci konečně dostávají to, co si skutečně zaslouží? Smrt...

Christine, mladá žena s tříletou dcerkou, která se živí prostitucí. Lépe řečeno, je placenou luxusní společnicí. Co jí k tomu vedlo? Rodinná situace, její vlastní chtíč, peníze? To ví jen ona sama a ačkoli vám to v knize sama bude vysvětlovat, stejně si nebudete jistí, jestli jí můžete věřit. Ona je tou nejzáhadnější postavou v celé knize. Proč přijde ke knězi a začne mu vyprávět svůj příběh? Chce snad ulehčit svému svědomí? Svým způsobem má Christine můj obdiv, je to totiž bojovnice stejně jako Thobela.

Benny Griessel, náš detektiv inspektor. Jako již tradičně, opět další hrdina alkoholik. Benny je skvělý, je chytrý, vynikající polda...až na ten chlast. Manželka ho vykopne z domu a dá mu podmínku. "Půl roku bez pití Benny a pak se můžeš vrátit." Dokáže to? Dokáže zachránit svou rodinu? Bojovat s alkoholem je věčný a životní boj. Benny se s tím pere jak jen to jde. Devět dní bez pití a začíná mu to zase pálit, právě včas, aby se věnoval případu Artemis. Případu, který všichni tiše schvalují, ale přesto se s ním musí něco dělat. Artemis je pro spoustu lidí hrdinou, který trestá ty, co je zákon a soudy nedokázal potrestat. On je spravedlnost, on je zákon. On je loví a zabíjí. Ale tohle Benny nemůže nechat jen tak, takže dělá všechno pro to, aby Artemise dopadl. Protože i přes to, že koná svým způsobem spravedlnost, tak i on sám je vlastně padouch a kriminálník. Jak se do celého příběhu vlastně zamotá Christine? Budete ještě koukat. Této knize nechybí vůbec nic. Najdete zde sex, drogy, alkohol, násilí. Tohle všechno ještě vyzdvihuje krása černého kontinentu a troška té černošské tradice.

Jak bylo již psáno, tři osudy, jeden průsečík. Mohu vám jen říci, že je to pospojováno více než geniálně. Budete překvapeni nad absurditou příběhu, nad vlastním pojetím spravedlnosti. Budete soudit, budete přemýšlet a bude hltat tento příběh do posledního písmenka. Deon Meyer umí psát, skvěle promyslel zápletku a brilantně zakončil tento příběh. Ďáblova hora rozhodně není mou poslední knihou od tohoto autora. Přesvědčil mě o tom, že stojí za to přečíst si i další díl této série. Benny za to stojí, jsem zvědavá jestli dokáže svůj vlastní životní boj vyhrát a jsem zvědavá jak se popere s dalším případem.

zdroj:goodreads.com,wiki,databazeknih.cz