RECENZE: Na velké planině - Johan Theorin

• orig. název: På stort alvar
  • série: Öland (5.)
  • autor: Johan Theorin
  • žánr: Literatura světová - Detektivky, povídky
  • rok vydání: 12/2015
  • počet stran: 222
     Na rozlehlé planině Ölandu odpočívají mrtví válečníci z doby bronzové, připravení vstát, když je někdo vyruší. Plochou krajinou vybíhají do neznáma kondiční běžci a střetávají se s unavenými bloudícími turisty.

Tak na tuhle knihu jsem se opravdu hodně těšila, takže nebudu zastírat svoje nadšení. Johan Theorin je pro mě nejoblíbenější autor ze severu a to zaslouženě. Nikdy mě nezklamal a vždy dokázal překvapit. A povedlo se mu to i u této povídkové knihy Na velké planině.
     Kdo už četl některou z knih od J.T., jistě už se s pojmem "planina" setkal. Öland...nádherná severská krajina, která je rozlehlá a na první pohled placatá, ale není tomu úplně přesně tak... Když jste tam, připadáte si malí a jakoby ztracení v pustině. Ztraceni ve studeném větru a občas i nemilosrdných podmínkách této severské oblasti. Ptáte se jak to vím? Jestli jsem tam někdy osobně byla? Bohužel...nebyla. Ale díky J.T. a jeho mistrovskému vypravěčskému umu - jako bych tam byla osobně!
     Na velké planině je sbírka patnácti povídek. Povídek tak pestrých a poutavých, že si na své přijde určitě každý čtenář. V předmluvě k nám promlouvá samotný autor a svým osobitým přístupem nás připravuje na čtení. Seznamuje nás s jeho nejmilovanějším krajem, s jeho pocity a s jeho láskou k této části země. Přiblíží nám svůj záměr, proč se rozhodl pro sepsání této knihy a kde čerpal myšlenky a příběhy, které vám někdy vykouzlí úsměv na rtech a pak zase nečekaně rozechvějí. Už v této části knihy jsem okusila Johanův "jiný" styl, který jsem u něj ještě nepoznala. Samozřejmě jsem věděla, že je vynikající vypravěč, to samozřejmě. Ale tohle bylo prostě jinak "jiné". Lehké a osobní, srdečné a ryzí...
     Již jsem vám na začátku psala, že se nijak netajím sympatiemi k J.T. Ale nebojte, nebudu zaujatá, ale objektivní. Theorin je můj průkopník a můj učitel "severských krimi". A asi ho jen tak někdo nesesadí. Možná není nejlepší, ale pro mě prostě ano. Jeho vypravěčský styl zde dostal "zelenou" a opravdu to stálo za to. Některé povídky byly slabší, ne co se vypravěčského umění týká, ale spíš příběhem. Jiné vás naprosto uchvátí až budete ztrácet dech a jiné vás srdečně rozesmějí.
     Povídek je celkem 15, jak jsem již zmiňovala. Nebudu popisovat a hodnotit každou, ale vyberu si tři, které pro mě byly TOP a ve stručnosti je popíšu.

Putování za přízraky
     Tato povídka vypráví a o mladém průvodci, který provádí turisty po planině a zdejší mýty a legendy bere na lehkou váhá. Ovšem do té doby, než se sám stane svědkem nečekaného zjevení. Šedá mohyla, místo, kde odpočívají podle legendy válečníci ze starší doby bronzové. Místo, které na lidi působí zvláštním kouzlem, až strašidelným. Povídka je vám podána opravdu velmi poutavě a věřte, že i vy budete v jednu chvíli bez dechu, stejně jako Peter Sjöberg. Není radno si dělat žerty na posvátných místech.

Perro Del Mar
     Tato povídka není nijak strašidelná, ale velmi emotivní. Při jedné plavbě uslyší Gerlof štěkot psa, kterého posléze zachrání z širého moře. Při záchraně se sám Gerlof málem utopí a i přesto, že je pes velmi zesláblý, vytáhne topícího se Gerlofa na hladinu. Pes je to obřích rozměru a velmi divoký, téměř nezvladatelný, Gerlof si ho bohužel ve svém malém domku nemůže nechat a tak ho svěří tchánovi, který by snad tohle pekelné stvoření na statku trochu zaměstnal a snad i unavil. Bohužel pes je nezvladatelný i tam, lidé se ho bojí a tak nezbývá nic jiného, než ho utratit....Stejně tak, jak pes bojoval o svůj život v ledových vlnách, bojuje o svůj život i při utrácení. Neuvěřitelný příběh o touze žít, bojovnosti ducha a touze vrátit se zpět domů....

Jáma
     No, tak u této povídky jsem se i trošku zapotila strachy. Tohle je duchařina jako vyšitá. Mladí manželé se přistěhují do městečka a pomalu si opravují dům. Za domem se nachází vetší udržovaná zahrada, až na tu jámu, která hyzdí prostranství u jabloní. Vypadá jako hrob...
O kus dál za zahradou už se nachází jen les a starý hřbitov. Z něho vede úzká vyšlapaná cestička přímo do jejich zahrady... hmmmm. Více vám nenapíši. Počkejte si a užijte si to stejně jako já.

I ostatní povídky by stály za zmínku, třeba ještě Větvoví - to byla doslova hororová story! Ale tolik prostoru zase nemám. :-)

Skvělé čtivo na klidný víkend, který se vám rázem promění chvilku na neklidný a chvilku na zadumaný... Zažijete i spoustu jiných emocí, každý si zde přijde na své. Kniha rozhodně stojí za přečtení. Doporučuji ji všem milovníkům povídek, povídaček, báchorek a příběhů z dob dávných i nedávných. Ještě bych měla zmínit, že v některých povídkách narazíte na Gerlofa Davidssona, starého námořního kapitána na penzi, který je vedlejší postavou v ostatních ölandských románech. Což mě velmi potěšilo. V některých povídkách je jako mladý muž a v jiných starší. Zase se o něm dozvíte něco málo na víc.
     Byla radost tuto knihu číst a přečíst. Theorin mě opět přesvědčil o svém umění, i o tom, že dokáže napsat vlastně cokoli, nejen dobrý krimi román. Dle mého názoru, by byl vynikající spisovatel románů s duchařskou tématikou, tam je prostě jako ryba ve vodě. O tom už mě přesvědčil v jeho knize Smršť, která  u mě zatím vede v žebříčku Ölandské série.
...Johan Theorin...

Johan se narodil v Goteborgu, již od dětství však trávil každé léto na ostrově Öland, což mělo osudový vliv na jeho pozdější literární činnost. Toto až mystické prostředí jej inspirovalo ke vzniku řady příběhů, v nichž mistrně spojuje genius loci ostrova Öland s detektivní zápletkou. První román Skumtimmen (Mlhy Ölandu, MOBA 2011) vyšel na jaře roku 2007 a stal se okamžitě bestsellerem, získal cenu Švédské akademie autorů detektivní literatury za nejlepší detektivní příběh roku. Na první část zamýšlené volné tetralogie navázal románem Nattfök (Smršť), který byl vyhlášen nejlepším švédským krimi románem roku 2008, o rok později obdržel Glass Key Award a v roce 2010 CWA International Dagger. Třetí díl vyšel s českým názvem Zkamenělá krev a čtvrtý Mlýny osudu, pátým je povídková kniha Na velké planině.

Na závěr bych velmi ráda poděkovala nakladatelství MOBA za poskytnutí tohoto recenzního výtisku.
Velmi za něj děkuji, bylo mi potěšením.
Knihu můžete koupit ZDE.