RECENZE: Smrt v zádech - Harlan Coben

7.3.17




Každý máme svou vlastní pravdu...
Každý něco skrýváme...









Info o knize:

  • název: Smrt v zádech
  • orig. název: Fool Me Once
  • autor: Harlan Coben
  • žánr: světová literatura, detektivky, thrillery
  • rok vydání: 01/2017
  • nakladatelství: Knižní Klub
  • počet stran: 350

Recenze knihy:

     Všichni fanoušci Harlana Cobena s netrpělivostí jim vlastní, nadšeně očekávají vydání každé jeho další knihy. Po přečtení jeho předchozí knihy Cizinec, která byla podle mého názoru nejpovedenějším a nejpropracovanějším dílem, které jsem od něj zatím četla, přišel s další novinkou s názvem Smrt v zádech. Když jsem se do knihy začetla okamžitě jsem věděla, že autor splní má velká očekávání. Opět geniální, opět promyšlené a opět skvělé!

     Maya Sternová stojí na hřbitově, okolo sebe pár příbuzných a známých. Všichni si prochází neutuchajícím žalem. Aby taky ne. Pohřbívají totiž syna, bratra, manžela a otce. Není to tak dávno, přesně čtyři měsíce, kdy stála Maya opodál a dívala se, jak padá do země rakev její sestry. Teď tu stojí v černých šatech, které by ze sebe nejraději strhala a pohřbívá svého manžela Joea. Stále tomu nemůže uvěřit, nemůže uvěřit, že už tu není, že její malá Lily přišla o tátu. Střídavě sleduje klesající rakev a svou malou dcerku, která se ji pohupuje na ruce. Jako kdyby se jí pohřeb vůbec netýkal... Lily to stále ještě nedochází, ale Maya si velmi rychle uvědomuje, že smrt je jejím blízkým přítelem, pronásleduje ji ve dne i v noci...
     Maya bývala elitní pilotkou a několikrát se účasnila různých misí v Iráku i jinde. Ta poslední se jí ale stala osudnou. Jedna jediná a životní chyba... Odchod z armády byl jediným možným řešením, ale dále se věnuje pilotování a je z ní skvělá instruktorka. 

     Dům bez Joea je tak prázdný. Nejdříve Claire, její sestra a teď Joe. 

     Když Maya dostane od své nejlepší přítelkyně foto rámeček se skrytou kamerkou na snímání obrazu uvnitř domu, celkem se podivuje nad tím nápadem. Ale Eillen ji dá brouka do hlavy. "Ty přeci nevěříš nikomu a není na škodu, abys věděla, co se v domě děje, když jsi v práci." A to je ta věc! Maya nevěří nikomu! Bezmyšlenkovitě kameru aktivuje, ale nedoufá, že by ji mohla poskytnout nějaké nečekané záběry. Chůva, která Lily hlídá den co den, je dlouholetou rodinnou známou Joeovy rodiny. 

     Nic, samozřejmě, že nic. Lily je s chůvou spokojená a velmi si rozumí, co vlastně čekala? Nějaké týrání? Přestává kameru aktivně kontrolovat, ale jednou za čas se ze zvědavosti podívá. Ten jeden den, kdy vzklíčilo semínko pochyb, záznam z kamery kontrolovala jen po očku a věnovala se čtení své dceři. Zdálo se jí to, nebo se na obrazovce objevil někdo další? To není možné, to přece není možné!

     Maya se musí vyrovnávat se smrtí už dvou blízkých osob, neustále musí policii podávat vysvětlení, do toho se potýká se stresem a trpí zřejmě PSP. Uvěří ji vůbec někdo? Má to nějakou souvislost s tím, co se stalo na poslední misi v Iráku? Maya to nenechá jen tak, je matka a už ztratila příliš mnoho.

Můj dojem:

     Tak tohle byl neskutečný zážitek! Dokonale propletené a tak překvapivý konec! Coben se opět vyznamenal a dokázal mi, že je mistrem ve svém oboru. 
  
     Hlavní hrdinkou v tomto příběhu byla nebojácná bývalá elitní pilotka Maya, výborná střelkyně, takticky myslící osoba, která se nezalekne jen tak něčeho. Vždy ve střechu a vždy připravená. Líbilo se mi, že HC i dobře nastínil čtenáři Mayu jako matku. Možná to moc lidí nepostřehne, tak jako já, ale Maya byla více vojákem, než matkou. Krásně tam bylo patrné, že její vztah k dceři je jiný, než jaký je u normální matky, která je se svým dítětem dnem i nocí. Maya hodně času trávila na misích, takže se roli matky svým způsobem stále učila. Ne, že by ji nemilovala, to právě ve výsledku až moc. Ale přesto tam bylo patrné takové "jiné" neprohloubené pouto. Těžko se to vysvětluje, ale možná mi dáte mnozí za pravdu. 

     Toto samozřejmě není podstatné, ale proč to vypichuji. Jde o to, že Coben opravdu umí podat příběh neskutečně realisticky, takže vlastně postřehnete i tyto malé detaily, které jsou vedlejší, ale přesto podstatné. Obdivuji ho, protože jako muž to vykreslil opravdu znamenitě. 

     Musela bych mluvit jen v samých superlativech, to jediné si toto dílo zaslouží. Co se ovšem autorovi tentokrát opravdu povedlo? Vždy mě svou knihou dostal a překvapil. Ale on mě tentokrát na posledních stránkách i rozbrečel. Ne nijak moc, ale ta slza v oku se musí objevit snad každému. Neuvěřitelný závěr. Další jeho kniha míří na můj piedestal! 

     Smrt v zádech doporučuji všem milovníkům krimi, thrillerů a psycho trillerů. Líbí se mi, že Coben umí upoutat čtenáře i bez prolité krve všude kolem. On si vás prostě získá okamžitě hned v první kapitole! Víc takových autorů a více takových knih. 
Hodnocení: 100%
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji:

📚 Více knih autora 📚

12 komentářů:

  1. Bezvadná recenze! Věděla jsem, že Tě Coben prostě nemůže zklamat :)

    OdpovědětVymazat
  2. Zni to dobre. Jeste jsem s autorem nemela tu cest :-) 100% je fakt dobry...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím, jestli tě tento žánr baví, ale Coben je fakt jednička! Doporučuji.

      Vymazat
  3. Senzace, myslím, že už jsem Ti to tu i psala, že Cobena kupuju mamce, tak teď se do něj snad už konečně taky pustím. Nalákala jsi mě moc! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Recenze povedená! Strašně se těším, až se k ní dostanu :D Od něho jsem ještě nic nečetla :))

    OdpovědětVymazat
  5. Závěr byl opravdu mazec. Parádní recenze, Míšo :)

    OdpovědětVymazat
  6. Tak a já jsem asi pěkná ostuda, protože jsem od tak známého autora ještě nic nečetla. Musím to sakra rychle napravit. Jen co mě přejde to fantasy období :) jdu do něj.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvoje fantasy období naprosto chápu :-D. Ale pak ho určitě zkus :-), opravdu je super!

      Vymazat

Děkuji za tvůj komentář :-)

Autorská práva

Vyhrazuji si plné právo na své osobní a soukromé myšlenky, hodnocení a celkový popis knihy. Kopírování vlastního textu je zakázáno. Použité obrázky obálek knih pocházejí buď ze serveru goodreads.com, bux.cz nebo databazeknih.cz. Pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Použité úryvky či citace z knih, jsou vždy označené kurzívou a jsou ohraničeny uvozovkami, nevyhrazuji si na ně tedy žádná práva. Ta, podle zákona, náleží autorům knih.

© Knižní deníček. Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Knižní deníček. Optimalizováno pro Firefox.
[