RECENZE: Žízeň - Jo Nesbø

• autor: Jo Nesbø
  • žánr: detektivní, krimi, thrillery, světová literatura, romány
  • rok vydání: 05/2017
  • nakladatelství: Kniha Zlín
  • počet stran: 600

Recenze knihy:

Jo Nesbø vyslyšel naše modlitby a pustil se do napsání dalšího pokračování série HH s legendárním vyšetřovatelem Harrym Holem. Jistě si dobře vzpomínáte, přede dvěma lety vyslal Jo do světa mystifikující zprávu, že série je u konce, tedy aspoň prozatím. Nevím jak vy, ale já jsem se s tím nesmířila. Policie sice skončila pro Harryho celkem dobře, ale nebyl by to pravý Nesbø, kdyby v příběhu nezanechal pár tenkých nitek bez konce...

Dočkali jsme se a světlo světa spatřila na začátku května kniha Žízeň, která měla ukojit naši lačnost po dalším pokračování. Žízeň byla tímto na pár dní uhašena, ale! Nebyla bych správný fanoušek, kdybych opět nepotřebovala víc! Snad se dočkáme.

Jo Nesbø se znovu vyznamenal svou genialitou a pisatelskou zručností. Žízeň nám přináší další komplikovaný případ u něhož nesmí chybět Hole. Harry si užívá rodinného života se svou vysněnou láskou Rachel. Tři roky klidu, svobody a bez kapky alkoholu! Ano, Harry se statečně drží a abstinuje. Přednáší na policejní akademii, kde studuje jeho nevlastní syn Oleg, který chce jít v Harryho stopách.

Oslo je opět centrem násilnického dění krutého psychopata, který se vyžívá ve svých choutkách a lační po krvi - doslova! Je považován za vampyristu. Napadá ženské oběti, které si nejdříve vyhlédne na Tinderu. Je v psychopatově počínání nějaký záměr? Možná někomu posílá osobní vzkaz!

Harry je donucen na případu začít pracovat, protože je považován za odborníka, ač jsou jeho metody někdy maličko mimo zákon. Když používám slovo donucen, tak je vám jistě jasné, že je to tak padesát na padesát. Harry bez práce dokáže žít, ale uvnitř ho to užírá a nedokáže nikdy přestat. A tak se vrací zpátky na místo "činu" - vítejte zpět v Kotelně, kde se hrstka vybraných, společně s Harrym, pokusí polapit psychopatického šílence, jehož činy jsou možná cíleny úplně někam jinam.

Dámy a pánové, Harry Hole je zpět a to se vší parádou!
Třeste se!

Stejný a přesto úplně jiný! Asi se tomu divíte, ale hned se to pokusím vysvětlit. Kniha je klasická "Holeovka". Čistokrevná kriminálka prošpikovaná skrz na skrz autorovou dokonalostí a genialitou. Opět můžeme čekat skvělé a propracované detaily vyšetřovacích postupů, geniální a logické rozhovory a popisy jak z patologie, tak z kriminalisticko-technického hlediska. Nevím jak to ten chlap dokáže, ale nikdo jiný to podle mého, tak to neumí. Vždycky jsem si říkala, jestli je autor vůbec normální, jestli náhodou není taktéž v koutku duše tak trošku psychopat. To, co umí Nesbø, to prostě neumí nikdo. Jak popis vražd i dalších krvavých detailů, tak ostatní terminologie, které bravurně ovládá!

V čem je ovšem nový Nesbø jiný? Jo nám Harryho překvapivě "polidštil". Jistě jste také zaznamenali, že od případu Sněhulák se z Harryho Holea stal takový "superhrdina". Občas jsem si říkala, jestli nám z Harryho vůbec něco zbude, protože díl o dílu ho autor rozhodně nijak nešetřil. Normální člověk by toho tolik nevydržel, natož aby přežil! Jenže tohle je Harry Hole, pro Krista pána!

Každopádně, v Žízni se připravte na šťastného a spokojeného Harryho, který už tři roky abstinuje a užívá si rodinného života. Samozřejmě mu půjde opět o život, to by nebyl správný Nesbø, ale už to nebude tak nadsazené, jak jsme zvyklí. Ale nebojte, rozhodně to není na škodu. Myslím, že autor Harryho do policejního "života" znovu vsunul velice ohleduplně a s lehkostí jemu vlastní!

Nebyl by to ale klasický "ostrostřelec" Nesbø, aby nám v příběhu nezanechal patrné stopy věcí budoucích! (Nesnáším ho 😆 ) Případ vampyrista bude sice uzavřen, ale opět nám zde zůstávají "pachové stopy" jistého cosi, co vás bude nutit domnívat se, že si geniální Jo Nesbø opět nechal otevřená vrátka.

Tleskám!!! Skáču do stropu a jsem plná euforie a další žízeň. Dva roky čekání, dva dny čtení a co teď??? No jo, no. To je prostě úděl sérií. Kdo si počká, ten se dočká a já pevně věřím, že tohle rozhodně není a nebude konec. Já se ještě neloučím a co vy?

Co z toho plyne? Sto procentní doporučení!

V Oslu dojde rychle po sobě k vraždám několika žen, které si domluvily schůzku prostřednictvím seznamky Tinder. Vyšetřovacímu týmu, jemuž nově velí Katrine Brattová, zůstává rozum stát nad způsobem, jímž byly oběti zabity, i faktem, že z míst činů vždy zmizela část jejich krve. Vrchní policejní náčelník Mikael Bellman potřebuje případ co nejrychleji vyřešit, aby mohl na kariérním žebříčku postoupit ještě výš. Proto povolá zpět Harryho Holea, který se mezitím odstěhoval k Ráchel na Holmenkollen a chtěl si užívat spokojeného manželského života a poklidného vyučování na policejní akademii. Vzhledem k brutalitě vražd mu však nic z toho dopřáno není. Okolnosti ho donutí založit alternativní vyšetřovací skupinu a pustit se po stopě. Jenže dopátrat se pravdy není vůbec jednoduché, zvláště když ho život v určitém okamžiku postaví před zásadní dilema, zda má dát přednost rodině, nebo vyšetřování.

Jo Nesbo pokračuje ve stejné linii, kterou zahájil Sněhulákem a dále ji rozpracoval v Levhartovi a následujících dílech. Žízeň opět přináší svižný a dramatický děj plný překvapivých zvratů, Harryho sarkastických poznámek a svérázného chování. Harry je prostě zpět v plné síle a se vší parádou.