RECENZE: Růže a dýka - Renée Ahdieh

• orig. název: The Rose & the Dagger
  • série: Pomsta a rozbřesk (2.)
  • autor: Renée Ahdieh
  • žánr: literatura světová, pohádky, dívčí romány
  • rok vydání: 08/2017
  • počet stran: 424
     Hlavní město Chorásánu Rej se snaží pomalu vzpamatovat po ničivé bouři, kterou na město seslal Šeherezádin otec v domnění, že musí svou dceru za každou cenu zachránit a vyprostit ze spárů jejího může, vraha a nedorostlého krále. Jenže Chálid je více než jen nedorostlým králem a chlapcem. On je mužem, jež přežívá v kleštích své kletby. Pod rouškou noci, kdy ho stále sužuje nespavost se vydává do ulic svého zpustošeného města a pomáhá s opravami domů. Nikým nepoznán se snaží fyzickou prací zahnat strach i obavy a pomoci aspoň tím málem. Krev na jeho rukou je v těchto dnech zasloužená a odůvodněná.

Šazí byla Tárikem odvezena do pouště, aby ji bylo poskytnuto bezpečí, ale je skutečně v bezpečí? Na každém rohu potkává nenávistné tváře a i přesto, že je hrdá, silná a dokáže se postavit komukoli, je si vědoma toho, že přežívá jen díky Tárikovi. Šazí čte v jeho očích lásku, touhu, ale i nepochopení a nenávist. Nikdo, ani její milovaný Tárik, nedokáže pochopit, že city, které chová ke králi Chorásánu jsou skutečné a ryzí. Život je víc než jen příběh...

Zatímco první díl Pomsta a rozbřesk byl především o seznámení se s hlavními hrdiny, nalezení lásky a objevení velkého tajemství, tak Růže a dýka je o boji, intrikách a záchraně. Láska zde samozřejmě také neustále kvete, ale není ji věnován takový prostor, jako tomu ostatnímu. Byla jsem velmi překvapena celistvostí příběhu. I přesto, že první polovina knihy byla spíše jen jakousi vleklou a bezvýznamnou vsuvkou, tak jako celek byla kniha opravdu skvělá! Podstatou tohoto druhého dílu, který, díky Bohu, nezaostává za tím prvním je to, že se plánuje svržení Chálida a plánuje se i jeho smrt. Na druhé straně ale Šazí bojuje za záchranu Chálidova života a zlomení kletby. O trochu více je zde věnován prostor magii, ale ne příliš, což je podle mého názoru trochu škoda, ale i tak jsem si ten nádech velmi užila. A pozor, na scénu se nám dostává, konečně, kouzelný létající koberec, jenž Šazí zanese nejen za svou láskou, ale také za možnou spásou...

Co musím vyzdvihnout je autorčin skvostný a květnatý styl psaní. Nevím jestli za to může kouzlo orientu nebo přídech pohádkovosti, každopádně autorka má neskutečně krásný slovník. Dokonale klade slovo za slovem tak, aby vznikla dokonalá a harmonická věta či souvětí. Myslím si, že je třeba vzdát poklonu českému překladu. Přestože byla první polovina knihy lehce "o ničem", tak jsem ji přečetla během chvilky a to právě jen díky barevnému stylu psaní. Autorka dokáže jakoukoli emoci i cit vyjádřit tisíci různými způsoby. Jednoduše, ale přitom hlubokomyslně. Je to jako poezie slov a vět. S takovým uměním jsem se už dlouho nesetkala.

Pro čtenáře, který četl první díl, je tento nezbytností. Jestli se Šazí povede Chálida zachránit je jen ve hvězdách. Jestli mají naši milovaní naději? Osudy si píší sami...

Ponořte se opět do světa drsného, sladkého a kořeněného orientu. Vychutnejte si autorčina slova stejně jako šťavnaté fíky a nechte si je s lehkostí povalovat v mysli i na jazyku. Podlehněte kouzlu lásky tisíce a jedné noci. Vyslechněte si další příběhy krásné Šeherezády...

Myslím, že není třeba více dodávat, moje spokojenost je jistě patrná ze slov výše. Opravdu si myslím, že kdyby autorčin styl nebyl takový, jaký je, tak by kniha byla pouze tuctovým retellingem. Autorka mne natolik oslovila, že se velmi těším na její další knihy, bez váhání.
     Co se zpracování knihy týká: Opět se můžeme těšit na kapitolky, které mají svůj vlastní název, který se týká obsahu. Obálka je velmi podobná té z prvního dílu, jen se nám změnila barva. Já osobně bych použila temnější modř, takovou tu noční oblohu po západu slunce, tato modrá mi přijde velmi přeslazená, ale to je jen drobný a nepodstatný detail.
     Čtení jsem si užila o čemž svědčí i doba strávená nad knihou - jeden a půl dne. Konec knihy mi vykouzlil úsměv na tváři a tak to má u pohádkových příběhů být. Velké doporučení všem milovníkům přepracovaných pohádkových příběhů.

Čím temnější nebe, tím jasnější hvězdy.

Jsem obklopená ze všech stran pouští. Jsem vězeň písku a slunce. A už nemůžu věřit ani své rodině.

Chorásán se ocitl na pokraji války a Šeherezáda kvůli temné kletbě opustila královský palác a i svou lásku, Chálida. Vrátila se ke své rodině a do bezpečí. Brzy ale zjistí, že už nemůže věřit ani svým přátelům a že ji vězní lidé, které miluje. Dokáže najít způsob, jak se vzepřít hrozivé kletbě a neztratit svou velkou lásku? A je vůbec možné zabránit tomu, aby umírali další nevinní?