RECENZE: (M)Učednice - Ali Land

• orig. název: Good Me, Bad Me
  • autor: Ali Land
  • žánr: psycho thriller, krimi, thriller, světová literatura
  • rok vydání: 09/2017
  • nakladatelství : LEDA
  • počet stran: 336
     Pro její maminku to měla být jen taková normální hra, pro Annie to ovšem bylo peklo. Jenže nejen pro ni. Maminka si ve svém domě vytvořila "hřiště", na kterém si mohli pohrát jen ti vyvolení. Privilegovaní byli chlapci, holčičky brala jen když nebylo nic jiného. Annie byla součástí její hry. Někdy měla její maminka dobré dny a jindy špatné, ona je však nijak nerozlišovala.

Nyní ovšem nastal den, kdy mělo všechno skončit. Šestiletý Daniel se stal tou poslední kapkou. Annie svoji matku nahlásila policii. Ta nejprve nevěřila svým vlastním uším, dívčino vyprávění jim bralo dech...jenže...byla to pravda.

Annie žila pod jednou střechou s vražedkyní. Bylo jich devět a ona na ta jména nikdy nezapomene. Jayden. Ben. Olivia. Stuart. Kim. Alex. Sarah. Max. Daniel.

Život bez matky je vysvobozující, ale rovněž sužující. Annie dostala nové jméno, novou identitu a do soudního procesu žije s náhradní rodinnou. Teď je z ní Milly, má nové rodiče a také sestru. Má začít nový život, ale v nové škole a se svou rádoby nevlastní sestrou si moc srandy neužije. Soudní proces je za dveřmi a Milly prožívá další peklo. Šikana a nenávist. Není si jistá, jestli to není ještě horší než když byla doma zavřená s její zlou maminkou.

V Milly se hromadí různé pocity, neustále ji ve snech navštěvuje matka a stále neví jaká ve skutečnosti je. Bojí se, bojí se toho nejhoršího. Bojí se sama sebe. Bojí se, že může být stejná jako její matka. Byla její mučednicí, ale někdy má úplně jiný pocit, jestli si ji matka náhodou nepřipravovala. Dokáže Milly odolat zvláštním nutkáním nebo jim podlehne?

Přiznám se, že některé pasáže pro mě byly hodně silnou kávou.

Příběh je vyprávěn z pohledu Milly, která v příběhu i velmi často rozmlouvá v myšlenkách se svou maminkou. Je to jako takový myšlenkový monolog. Bylo to velmi zvláštní, takové mrazivé, vidět jí do hlavy a přesto nevědět...

Kniha je rozdělena na části a pak jednotlivé kapitoly. Nejděsivější byly vždy kratičké mezi kapitoly z myšlenek Annie, kterých bylo v knize jen pár, ale rozhodně to bohatě stačilo aby se vám zatajil dech.

Kniha je psáná lehkou a nenáročnou formou z pohledu šestnáctileté dívky. Je to svým způsobem dětské, ale velmi dobře promyšlené, smysluplné a i dost chytré s ohledem na věk.

Druhá polovina knihy je více přiostřená a to díky začínajícímu procesu. První polovina je taková seznamovací, ale jen v uvozovkách, protože Annie/Milly je velmi těžké přijít na kloub. Pořád budete doufat a věřit, ale pořád ve vás bude hlodat takové to semínko - co když!

Čekání se vyplatilo, nakladatelství Leda sice nevydává knihy jako na běžícím páse, ale když už od nich něco vyjde, tak to prostě stojí za to! (M)Učednice je hodně dobře vyvedený psycho thriller, který vás pohltí. Ke čtivosti vybízí sympaticky krátké kapitoly s větším textovým fontem. Ale samozřejmě to není jen tím, ale hlavně samotným příběhem, který je místy depresivní a opravdu děsivý. Knížku jsem přečetla během jednoho dne, protože prostě nešla odložit a i přesto, že jsem byla občas vyděšená a znechucená zároveň, tak jsem potřebovala vědět co bude dál. Tato kniha má všechny prvky dobrého thirlleru a stejně tak jak je děsivá obálka, tak děsivý je příběh. Doporučuji!
Hodnocení: 87%
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství LEDA.

Její matka už ve svém domě spáchala několik vražd a nejenom to – v záchvatech pomatení mučí svoji dceru, aby se hrůz účastnila. Matka předtím taková nebyla a měla svoje děti ráda, a Annie matku ji přese všechno ještě pořád miluje, ale jediný způsob, jak může strašlivým událostem udělat konec, je udat ji na policii. Annie pak dostává v životě druhou šanci. Má novou identitu, jmenuje se teď Milly, a žije v nové, zámožné pěstounské rodině, díky které dokonce začne chodit do prestižní soukromé školy. Jenomže pokračující vyšetřování jí dalšími a dalšími výslechy připomíná tragickou minulost. Milly má být hlavním svědkem obžaloby v soudním procesu s její matkou, který se neúprosně blíží. Otřesená Milly se trápí pochybami – převažují u ní zděděné předpoklady, nebo ji víc ovlivňuje to, co dobrého i hrozného dosud zažila? Dokonce i v novém domově Milly potkávají nesnesitelné chvíle, když ji šikanují její vrstevnice. Napětí se už nedá unést, svědomí v ní bojuje se smrtelným vábením a ona se musí definitivně rozhodnout. Dokáže zapřít matčinu krev a uniknout běsům? Vzepře se našeptávání démonů a zaplatí za to, anebo se stane učednicí své matky?