RECENZE: Ta druhá - Michelle Adams

4.9.17




Ta druhá nebo ta první?
A která je druhá a která je ta první?



Info o knize:

  • název: Ta druhá
  • orig. název: If You Knew My Sister 
  • autor: Michelle Adams
  • žánr: literatura světová, thrillery, pro ženy
  • rok vydání: 08/2017
  • nakladatelství: Baronet
  • počet stran: 352
     Stejně tak jako ji potřebuji mít při sobě, tak ji potřebuji dostat od sebe co nejdál. Je to moje sestra, moje krev, jediný člověk, který mne ještě stále hledá a "chce mě". Je to láska, majetnickost nebo jen nějaká zvrhlá touha? 

     Je to už 29 let, co se mě moji rodiče vzdali, co mě odložili. Byly mi tehdy jen tři roky. Vyrůstala jsem u své tety a velmi ráda bych řekla, že jsem měla šťastné a spokojené dětství. Jenže toho dne, kdy mě moje vlastní matka posadila na zadní sedadlo tetina vozu a bez ohlédnutí zabouchla dveře, už to nikdy nebylo tak jaké by to být mělo.

     Jmenuji se Irini, mám přítele, pracuji jako anestezioložka v Londýnské nemocnici a stále mi chybí kus života. Chybí mi ona, Elle, moje sestra, která je to nejlepší i to nejhorší, co mě kdy potkalo. Chybí mi odpovědi na moje otázky, chybí mi pravda. 
   
     Elle mě zase našla, vždycky mě najde a já stojí vždy na hraně touhy s ní být a touhy utéct daleko od ní. Možná byste měli vědět, že Elle není normální, ona je prostě psychopatka a manipulátorka. Jenže když mi zavolá, že matka, "naše" matka, zemřela a začne mě přemlouvat, abych přijela, že mě potřebuje a že aspoň to jí dlužím, tak na to kývnu. Zvládnu to, musím, už se jí nenechám ovlivňovat ani zastrašovat. Snad se konečně dozvím pravdu. 

     Jakmile stojím před tím domem, kde jsem strávila jen nepatrné minimum ze svého života vím, že to nebyl dobrý nápad a brzy se o tom také sama přesvědčím. 

     Příběh jedné rodiny, kterou rozdělilo čisté zlo. Příběh dvou sester s velmi zvláštním vztahem. Příběh plný lží, manipulování a pravdy ukryté za neštěstím. Příběh, jež vás nenechá chladnými a který s vámi zatočí jako na řetízkovém kolotoči. Dozví se Irini pravdu o svém dětství a o tom, proč se jí rodiče zbavili? A jakou roli v tom hraje Elle? První nebo druhá? Která pak to bude? 

Můj dojem:

     Michelle Adams je jen o dva roky starší než já a dokázala napsat senzační knihu, která je opravdu dokonalým psycho thrillerem. Nemluvě o tom, že je to její prvotina, klobouk dolů. Michelle si velmi obratně pohrává s lidskou psychikou a rozhodně nešlape vedle, svůj příběh totiž zasadila do ponurého anglického prostředí, do tajemného rodinného sídla a hlavně mistrně manipuluje s rodinnými vztahy. 
   
     Jako první musím pochválit celistvost celého příběhu, drnká na ty správné nervy a nenechává čtenáře chladným. Psychologická zápletka celého příběhu je velmi dobře držena od začátku do samotného konce a nechybí ani pár tajemných otazníku s pokračujícím strachem. 

     Co ovšem musím knize vytknout je český překlad. Domnívám se, že to co mi na knize nejvíce vadilo není chybou autorky, ale samotného překladatele, který se zřejmě vyžívá ve spisovnosti. Abych to lépe vysvětlila. Spisovná čeština není sama o sobě překážkou, ale pokud autor několikrát po sobě a to nejen na jedné stránce, ale hned v několika desítkách vět na jedné stránce používá stále a ty samé slovní druhy, např.: neboť, zda, zde, jelikož, nýbrž, nyní..., není to zkrátka to pravé ořechové pro plynulé vnímání děje, k začtení se a dokonalému propadnutí příběhu. Je to jen střípek těch nejčastějších slov. Tato slova sama o sobě nepůsobí nijak špatně, ale věřte mi, že v textu jsou použita tolikrát, že je velmi snadno postřehnete a dlouho si na celé sestavení vět budete zvykat. Přiznám se, že jsem si zvykala těžko a za polovinou knihy jsem je stále vnímala. Je to škoda, protože takto spisovně pokládané věty z knihy činily velmi neosobní sousto. Díky tomu byla kniha opravdu taková strohá a až neskutečně neosobní, působilo to dost uměle a já si myslím, že kdyby překladatel použil občas nějaký jiný slovní obrat, celé by to působilo přirozeněji. Tato kniha by si to zasloužila, hned by ji to posunulo o level výše a tím pádem by si ode mě vysloužila plný počet hvězd. Ale bohužel, jednu strhávám, protože díky tomu se mi nevkradla pod kůži tak jak by měla i přes ten skvělý příběh. Bylo to jako číst nějaký odborný, sic zajímavý, posudek.

     Jinak nemám ke knize žádnou jinou výtku, příběh plyne tak jak má a já jsem poslední třetinu knihy doslova zhltla jako malinu. Po dlouhé době opět kniha jejíž obálka nelže - psychologický thriller! Věřím tomu, že jinému čtenáři přílišná spisovnost a tím pádem chladná struktura věty nebude vadit a i kdyby ano, pak bude stejně velmi mile překvapen jako já. Velmi povedená prvotina, myslím, že se máme od autorky ještě nač těšit. Chválím českou obálku knihy, která opravdu dýchá tou správnou atmosférou, kterou v sobě kniha ukrývá!

     Knihu na sto procent doporučuji, hlavně těm, kteří si rádi pohrávají s psychikou jednotlivých postav, kteří mají rádi rodinná tajemství a kteří si chtějí vychutnat celkem slušně vydařený thriller.

A na závěr jen toto: Rodinu si opravdu nevyberete...
 
Hodnocení: 75%
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Baronet.

Anotace knihy:

Bestseller. Vychází v 16 zemích světa.

Irini Harringfordové se rodiče vzdali krátce před jejími čtvrtými narozeninami, aby si mohli nechat doma její starší a psychicky labilní sestru s destruktivními sklony. O mnoho let později jí tato sestra oznamuje, že jejich matka zemřela, a vyzve Irini, aby se po létech vypravila domů.

Návrat se ale promění v cosi jiného než v pietní rozloučení se zesnulou matkou. Irinin otec spáchá krátce nato sebevraždu a jeho závěť odstartuje nezadržitelný sled událostí, na jejichž konci čeká Irini šokující odhalení.
Knižní trailer

14 komentářů:

  1. Skvělá recenze Míšo, knížka vypadá moc dobře. Na seznamu ji mám, tak třeba jednou se na ni dostane :))

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná recenze, i mě kniha hodně zaujala, jak obálkou tak dějem. Na seznamu jí mám samozřejmě také. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, myslím, že tímto výběrem rozhodně nešlápneš vedle :-)

      Vymazat
  3. Recenze je dokonalá, Míšo, jako vždy!

    OdpovědětVymazat
  4. Úžasná recenze jako vždy! Dokonale jsi mě naladila na koupi této knihy.;-)

    OdpovědětVymazat
  5. Knihu si píšu na seznam, zní neodolatelně tajemně .-)
    Díky za páradání a poutavou recenzi.

    OdpovědětVymazat
  6. Moc pěkná recenze :) První recenze, kterou na tuto knihu čtu :) Vypadá celkem zajímavě, jen škoda té spisovné češtiny jestli kvůli tomu opravdu působí neosobně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Abych pravdu řekla, ta čeština a častá spojka neboť byla jedinou výtkou, příběh je jinak super. Ale když ti hlavní hrdinka mluví jako znalecký posudek a slovník spisovné češtiny v jednom, tak to je opravdu místy nepříjemné. Ale myslím si, že zrovna v tomto případě záleží na jedinci. Já to tedy vnímala a to dost, ale třeba ty s tím nebudeš mít problém vůbec :-) Rozhodně ji každopádně můžu vřele doporučit :)

      Vymazat
  7. Hezká recenze, Míšo :) Kniha mě hodně láká, tak uvidím, zda se ke mně dostane :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za tvůj komentář :-)

Autorská práva

Vyhrazuji si plné právo na své osobní a soukromé myšlenky, hodnocení a celkový popis knihy. Kopírování vlastního textu je zakázáno. Použité obrázky obálek knih pocházejí buď ze serveru goodreads.com, bux.cz nebo databazeknih.cz. Pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Použité úryvky či citace z knih, jsou vždy označené kurzívou a jsou ohraničeny uvozovkami, nevyhrazuji si na ně tedy žádná práva. Ta, podle zákona, náleží autorům knih.

© Knižní deníček. Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Knižní deníček. Optimalizováno pro Firefox.
[