RECENZE: Žena z kajuty č. 10 - Ruth Ware

22.9.17




Vydejte se na plavbu snů.
A nebo spíše na plavbu hrůzy?


Info o knize:

  • název: Žena z kajuty č. 10
  • orig. název: The Woman in Cabin 10
  • autor: Ruth Ware
  • žánr: literatura světová, thrillery, detektivky
  • rok vydání: 09/2017
  • nakladatelství: LEDA
  • počet stran: 368
     Měla jsem tu čest, obdržet od nakladatelství speciální vydání této velmi očekávané novinky. Musím říci, že s dárkovým balením si dalo nakladatelství opravdu záležet. Luxus. Co také očekávat od luxusní plavby že? 

     Ve zlatavém saténu byla uložena nádherná modrá kráska, na první pohled opravdu okouzlující. I když jako reading copy jsem samozřejmě obdržela měkkou vazbu, ale vůbec mi to nevadilo. Velkým překvapením ovšem byl klíč ke kajutě č. 10!!! 

     Leda mě přivítala na palubě Polární záře se stručnou informací co se na palubě nachází a že moje kajuta je, příhodně, hned vedle kajuty č. 10. Dobrodružství může začít. Zvedněte kotvy, odplouváme. Směr fjordy a když se nám poštěstí, možná spatříme i Auroru Borealis.
   
    Lo Blacklocková je profesí novinářka, která píše pro cestovatelský časopis. K jejímu velkému štěstí se jí naskytne možnost, zúčastnit se pohádkové a luxusní plavby po severních fjordech. Nejde ovšem tak o obdivování severské krajiny, ale o předváděcí akci nové výletní lodi Polární záře.

     Lo je chodící hromádka nervů a často trpí úzkostnými stavy na které už několik let bere antidepresiva. Jejímu stavu nepomůže ani zlodějíček, který pár dní před odjezdem výletní lodi, navštíví její byt. Lo je toho všeho svědkem a tak není divu, že její psychická vyrovnanost není zrovna v nejlepší formě. Ovšem tomu nepomáhá a ni sem tam nějaká ta lahvinka...

     Odplutí přichází v nejlepší možnou chvíli, útěk od přítele, který na ní čím dál tím více tlačí kvůli společnému žití. Útěk z bytu, kde má pocit, že není v bezpečí. Ale tím si nebude jistá ani na palubě menší, ale zato luxusní lodi. Přepych, bohatství, lesk...a plný minibar. To by šlo.

     Proč já hloupá jsem potřebovala půjčit tu řasenku. Kdybych nezaťukala na vedlejší kajutu, nikdy bych si té ženy nevšimla. Nikdy bych pak nemusela tvrdit, to co jsem si myslela, že se stalo. V jednu chvíli tam prostě byla, večer mě probudí výkřik a hlasité šplouchnutí vody. Jako kdyby padalo něco těžkého. Zdálo se mi to, nebo jsem měla dojem, že ve vodě vidím něčí bledou ruku? Co byste udělali? Samozřejmě, že jsem to okamžitě nahlásila lodnímu bezpečákovi. Jenže ten tvrdí, že kajuta vedle je od vyplutí prázdná a nezapomene taktně opomenou můj stav. Lahvička antidepresiv na stolku, plný košík prázdných lahviček z minibaru a nemůžu tvrdit, že když jsem odcházela z večeře, že jsem byla úplně střízlivá! Nesuďte mě, já vím co jsem viděla! 

     Někdo ovšem chce, abych se v tom přestala vrtat. Co myslíte? Přestanu? 

     Nikomu se tu nedá věřit a nikdo nevěří mě. Mysl mě zrazuje díky spánkovému deficitu, prodělanému šoku a můj povzbuzující koktejl z léků a alkoholu... Dokážu, že jsem tu ženu viděla, mám důkaz, jenže zmizel. Stejně jako ta žena.

Můj dojem:

     Nejprve se opět vrátím k dárkovému balení této knihy. Palec nahoru. Skvělé, originální a nápadité! V přiloženém klíči se totiž ukrýval flash disk, na kterém jsem objevila veškeré informace o knize - takový malý informační průvodce. 

     A nyní k samotné knize, kterou jsem hodnotila pouze třemi hvězdičkami. Ke svému vlastnímu překvapení, protože jsem na knihu hodně sázela. Jenže! Četla jsem už autorčinu předchozí knihu, takže jsem tušila, jaký styl psaní mě vlastně čeká. Byla to ta samá Ruth jakou jsem znala. Jenže příběh mě maličko zklamal.

     První třetina knihy je věnována převážně jen hlavní hrdince samotné. Dost času na to, abyste ji začali nesnášet. Měla jsem úplně ten samý pocit, jako při čtení Dívky ve vlaku, kdy mě hlavní hrdinka také přiváděla k šílenství. Příběh je tedy postaven na nedůvěřivé, psychicky lehce labilní ženské, která vše řeší pilulkou a chlastem. Ano, štvalo mě to, ale ke knize se to hodilo. Protože kdyby byla hlavní hrdinka úplně normální ženská středního věku, stala by se z knihy tuctová detektivka.

     Byla jsem šťastná, když už jsem se konečně dostala na loď. Překvapení ve formě změny chování hlavní hrdinky se bohužel nekonalo. Ale musím uznat, že právě to bylo hlavním táhlem celé knihy. Absurdní vytočenost, která mě nutila číst. Teď si asi říkáte, tak líbilo se jí to nebo ne?

     Nebudu lhát, čekala jsem mnohem víc. Velká kampaň, skvělá propagace knihy, výsledný vzhled... všechno na jedničku s hvězdičkou. Ale že by mě to nějak ohromilo? To bohužel ne a ani nevíte, jak je mi to líto. Je to takový ten lepší průměr, ale nic, co by mi vyvalilo oči z důlků a na tváři zanechalo nevěřícný výraz.

     Začátek knihy mi přišel hodně zdlouhavý, celou dobu jsem čekala, kdy se konečně dostaneme k té lodi. No a když jsme se pak dostala na loď, tak chtěla jsem pryč. Mám z knihy hodně rozporuplné pocity. Sice ve mě kniha vyvolala pocit nutnosti číst a číst, ale ubíhající stránky mi nepřinášely úlevu a ani potěšení. Žena z kajuty č. 10 mi prostě nijak zvlášť neučarovala. Ale to neznamená, že se tak stane i u vás. Takže směle do ní. Myslím si, že s vámi pěkně zamává. Potenciál totiž kniha rozhodně má. Záleží pak už jen na jedinci, jestli sedne nebo ne.

     Kniha je více než thrillerem spíše detektivkou zaměřenou na psychologii hlavní postavy. Občas jsem si říkala: aha, taková vražda v Orient expresu, ale místo vlaku tu máme loď. Co se rozuzlení týká, neodhadla jsem ho. Autorce se povedlo v tom malém množství postav udělat podezřelého téměř z každého. Kniha si své čtenářské publikum hravě najde a získá. Nechte se tedy zlákat luxusním výletem, ale pozor na to, kam strkáte nos!
Hodnocení: 60%
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství LEDA.

Anotace knihy:

Novinářka Lo Blacklocková, která píše do cestovatelských časopisů, právě dostala životní šanci: má se spolu s hrstkou cestujících z vyšší společnosti účastnit luxusní okružní plavby po norských fjordech. Soukromá jachta Polární záře se právě vydává na svou panenskou plavbu – obloha je modrá, moře klidné a hosté dobře naladěni. Noblesní kajuty, večeře ve velkém stylu, elegantní konverzace… Pohádka se však zvrhne v noční můru: Lo v polotmě zahlédne, jak někdo srazil s paluby do moře jakousi ženu. Novinářka je jediná, kdo incident viděl, a nikdo jí nevěří – vždyť nikdo z hostů nechybí! Lo se zoufale snaží zjistit, co se stalo, ale loď pluje dál, jako by o nic nešlo. Jenže něco je tu špatně, skrznaskrz špatně… Důmyslně vystavěný román, který připomíná vrcholná díla Agathy Christie, je plný překvapivých zvratů a mrazivých odhalení.

17 komentářů:

  1. Na knížku se strašně těším, ale teda tři hvězdičky? To jsem fakt nečekala :o) Nechám se tedy překvapit a jsem zvědavá na svůj názor :-) Každopádně to speciální vydání je naprosto úžasné!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marce, bohužel jsem to nečekala ani já, ale prostě nic moc. Bohužel. Čekala jsem víc, začátek strašně protahovaný, hlavní hrdinka kravka a občas mi to přišlo místy i nedotažené. Ale jako zase až tak špatné to taky nebylo. Všude kolem černý les se mi tedy líbilo mnohem víc.

      Vymazat
    2. Paní Michaelo, prosím vás, nyní jsem knihu dočetla a nemůžu si pomoci, ale nejsme si jistá, zda jsem pochopila konec. Postava Carii nakonec opravdu zemřela? Nikde to v knize nebylo potvrzené, jen že našli tělo Bullmera a jeho ženy. Navíc nevím co měla úplně na konci znamenat ta finanční částka na kontě Lo. Moc děkuji za vysvětlení :-) Markéta

      Vymazat
  2. Balení opravdu famózní! :) Po knize docela pokukuji, ale zatím jsem se nedostala ani ke Všude kolem černý les, tak možná začnu tou, uvidíme :) Škoda, že kniha nenaplnila očekávání. Měj se hezky, Míšo!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě začni nejdříve tou první, ta se mi moc líbila. Stane se, čekala jsem prostě víc. Nebylo to špatné, ale ...

      Vymazat
  3. Já od autorky četůa tu předchozí knihu, ale musím říct, že mě úplně neohromila, z mého pohledu to byla tuctová detektivka... možná kdyby se ti kniha líbila, chtěla bych si ji přečíst, ale takhle... no nevím, vlastně bych ani z názvu nečekala nějaký neobyčejný příběh, který jsem třeba ještě nikdy nečetla. Každopádně to zabalení je perfektní. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Terko, těžko říct. Mě se ta první kniha líbila, ale tohle je mnoho povyku pro nic... A možná se mi to nelíbilo kvůli tomu zdržování, než jsme se dostali na loď, tak byla skoro půlka knihy a ta hlavní hrdinka byla opravdu na pěst :-(

      Vymazat
  4. Neeee, to neeee, já se na ni těším asi půl roku už! A to novinářské vydání je tak nádherné, jsem smutná, že ho taky nemám ♥ :D Každopádně sis v recenzi hezky obhájila svůj názor, který respektuji, ale od čtení mě určitě neodradí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nepropadej panice, to, že já nebyla nadšená neznamená, že ty to budeš mít stejné. :-) Já hodnotím knihy vesměs kladně, ale tentokrát jsem ty tři hvězdy dát musela. Ale názory se opravdu hodně různí. Lucka Zelinková z Martinusu to třeba považuje za skvělou knihu, takže jí dej určitě šanci :-)

      Vymazat
  5. Nejdřív ksem se nadchla, ale teď jsi mě zas maličko odradila. Tak nevím:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nechtěla jsem to odradit, ale mě se to prostě moc nelíbilo. Čtivé to bylo, to ano, ale pro mě prostě žádný šlágr :-(

      Vymazat
  6. Vidím, že stejně jako většina jsem se na knihu těšila a právě jsi nás trošku hodnocením odradila. :D
    No každopádně bych se jako první chtěla pustit do Všude kolem černý les, to jsem ještě nečetla, i když jsem chtěla, ale pak se zase objevili další knihy a úplně jsem ji odsunula do pozadí.

    Jinak to balení je naprosto úžasné!!!! *__*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel, no :-D
      Zkus Všude kolem černý les a uvidíš. Mě se líbil a určitě dej šanci i této knize, znáš to, co čtenář, to jiný názor :-)

      Vymazat
  7. Teď jsem knihu dočetl a musím se přiznat, že za mě určitě zklamání... Prakticky mě začala bavit až když zbývalo cca 80 stran do konce. Potom co jsem četl Všude kolem černý les, jsem čekal víc. Taky bych nedal víc jak 3 hvězdičky..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že nejsem sama tohoto názoru. Souhlasím, Všude kolem černý les byl mnohem lepší, tohle mělo opět přehnanou kampaň, ale žádný využitý potenciál. Připadala jsem si divně, protože podle spousty čtenářů je to nejelpší detektivka tohoto roku, no, nevím! :-D

      Vymazat
  8. Čtenáři, prosím vás, nyní jsem knihu dočetla a nemůžu si pomoci, ale nejsme si jistá, zda jsem pochopila konec. Postava Carii nakonec opravdu zemřela? Nikde to v knize nebylo potvrzené, jen že našli tělo Bullmera a jeho ženy. Navíc nevím co měla úplně na konci znamenat ta finanční částka na kontě Lo. Moc děkuji za vysvětlení :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nechce se mi to zde moc rozebírat kvůli ostatním čtenářům, kteří se do knihy teprve budou pouštět. Ale, díky té částce na účtě vám to mělo být přece jasné, že se z toho někdo očividně vyvázl živý ;-)

      Vymazat

Děkuji za tvůj komentář :-)

Autorská práva

Vyhrazuji si plné právo na své osobní a soukromé myšlenky, hodnocení a celkový popis knihy. Kopírování vlastního textu je zakázáno. Použité obrázky obálek knih pocházejí buď ze serveru goodreads.com, bux.cz nebo databazeknih.cz. Pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Použité úryvky či citace z knih, jsou vždy označené kurzívou a jsou ohraničeny uvozovkami, nevyhrazuji si na ně tedy žádná práva. Ta, podle zákona, náleží autorům knih.

© Knižní deníček. Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Knižní deníček. Optimalizováno pro Firefox.
[