RECENZE: Devět dní - Zuzana Strachotová

• název: Devět dní
  • autor: Zuzana Strachotová
  • žánr: dobrodružný, literatura česká, sci-fi, postapokaliptycký
  • rok vydání: 11/2017
  • nakladatelství: Fantom Print
  • počet stran: 320

Novinka Zuzany Strachotové vás zavede do světa zničeného nespočtem válek. Na jedné straně budeme mít obydlenou část Sabrie s hlavním městem Citadelou, kde je soustředěna veškerá moc současného světa. Na straně druhé tu máme za hranicí protolesa hrst povstalců, kteří bojují za budoucnost světa, takového jaký byl dřív, dříve než jej zpustošila válka a dříve, než jej ovládlo Konsilium.

Konsilium chce ovládnou vše a vštípit do lidí svojí ideologii. Boží hněv, to je to důvod toho, v jakém stavu se dnešní svět nachází. Proto se kruh vládnoucích kněží snaží do lidí vštípit určitá pravidla. Lidem jsou nařízena přísná pravidla, která se musejí dodržovat. Pokud se najdou tací, kteří jakýmkoli způsobem poruší pravidla řádu, přijde krutý trest. Tím nejhorším bude vaše hlava napíchnutá a vystavená na odiv celé Citadele! Kněží si ovšem svoje ruce nešpiní na to mají speciálně vycvičené jednotky agentů, tou nejvyšší a nejspolehlivější je jednotka Jestřábů. Nemohu to nazvat jinak, než vymývárna mozků! Všichni jsou ovlivněni vírou a pravidly a všichni kráčejí jako poslušné ovce na porážku. Je přísně zakázáno tvořit jakýkoli druh umění (zpěv, malování), je přísně zakázán fyzický kontakt s povstalci, i sex má svá neochvějná pravidla. Strach. Lidé jsou plní strachu a tak bezmyšlenkovitě plní i ty sebemenší pokyny, které jsou jim pravidly nařízeny. O všem se ví, o všem se kněží vždy dozví.

Pojďme se ale přesunout za hranice protolesa, ve kterém se ukrývají různá prapodivná zvířata. Nikdo z Citadelanů se tam neodváží a to nejen kvůli dalšímu zákazu - jakýkoli styk se zvířaty. Neodváží se tam také ze strachu z neznáma, nikdo neví, co se všechno v lese ukrývá, ale všem je známo, že na druhé straně protolesa se ukrývá několikatisícová skupina povstalců. Je jich dost, ale přesto se nemůžou měřit se sílou Citadely a jejich armády!

Po válkách se svět rozdělil na dvě části, věřících a povstalců. Právě povstalci bojují za obnovu světa, za budoucnost, která panovala v minulosti, za svobodu svých myšlenek i práv. Všichni se jich bojí a to nejen proto, že oni žijí stále "postaru", chovají zvířata, zpívají, poslouchají hudbu, nenechali se zviklat zvrácenou ideologií a pravidly. Zkrátka, žijí normální životy. Ovšem jejich prostředky pro život nejsou tak kvalitní jako v Citadele. Nemají žádné super technologie, nemají tolik kvalitních a zázračných léčiv. Ale žijí a milují život.

Mezi povstalci a Citadelou probíhá neustálý boj, ale ještě stále to není smrtící boj, ten je teprve čeká. Povstalci neustále pronikají do centra města a snaží se ukořisti cokoli z jejich zásob, přepadávají vlaky, vykrádají sklady.... Citadelané jsou vždy o krok napřed a daří se jim tyto útoky celkem slušně odrážet, brzy ovšem nastane den, kdy Citadela udeří a přestane se bát.

Dost jsem se rozepsala, ale to je jen okrajově co se světa týká. Máme tu totiž ještě další zápletku. Tou první je neustálý boj obou civilizací a tou druhou je Sera a Lee Parker.

Lee je nejlepší agent Jestřábů. Sera je dcerou radního a velitelkou jedné z jednotek povstalců. Vykonavatel boží moci a špinavá lůza, kterou je potřeba chytit a přivést do Citadely. Parkerovi se podaří Seru chytit. Jako jediný se za ní odváží vběhnout až do protolesa. Jenže co čert nechtěl. Blíží se k nim Růžová bouře, bouře natolik ničivá, že zahubí vše živé ve svém okolí. Parker musí Seru dovést do Citadely živou, to je ta potíž, musí přežít a samozřejmě chce přežít i on a tak oba v lese "ztroskotají" na celých devět dní. Ukryti v hlubině skály a odkázaní jeden na druhého. Oba se nenávidí, oba se chtějí zabít. Kdo z koho? Jeden nesnese druhého, ale přesto si musí navzájem v zapeklité situaci pomoct. Jak tohle dopadne?

Devět dní je skvělá dobrodružná kniha, kniha s postapokaliptyckou zápletkou, kde se bojuje téměř na každé stránce. Bojujeme proti sobě navzájem, bojujeme sami se sebou a bojujeme za skutečný život. Zuzce Strachotové se povedlo napsat knihu, která svého čtenáře uhrane a vtáhne do děje hned prvními stránkami. Aspoň u mě se jí to povedlo.

Skvěle vykreslila charaktery jednotlivých postav a dokonale popsala každý boj, který v knize byl. Zjistila jsem si, že se  Zuzka sama věnuje bojovému umění a k doladění dokonalosti svých bojových scén si nechala radil od profesionála. Což se opravdu vyplatilo. Skvěle vystihuje každý bojový tah.

Celá kniha má hlavu i patu, má skvělou myšlenku, dobře propracovaný svět a sympatické hrdiny.

Mám ovšem drobnou výtku, která se ale týká pouze mého osobního dojmu. Maličko mi v ději chyběl větší popis míst, lesa, prostě okolního prostředí. Ne, že by to tam vyloženě nebylo, ale já bych tam snesla trošičku podrobnější popis. Ale toto nemá vůbec žádný vliv na celkový dojem z knihy.

Absolutní spokojenost, nelze jinak, než doporučit! Rozhodně pro obě pohlaví čtenářů, každý si zde přijde na své. Jiskří to tu nejen bojem, ale i fyzickou přitažlivostí. Děj odsýpá, plynule plyne bez jakýchkoli zádrhelů. Byl problém vůbec knihu odložit! Na prvotinu české autorky neskutečný výkon! Už teď se těším na další pokračování!

Jsem si vědoma toho, že jsem se v této recenzi dost obsáhle rozepsala, ale nešlo to jinak. Co mám v hlavě, to píši. Bylo pro mě i dost těžké popsat vám celou ideologii a smysl příběhu, ale snad se to tak nějak povedlo. Neváhejte ani minutu, Devět dní je rozhodně kniha "must-have"!
Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji Zuzce Strachotové.

Věřit a nepochybovat. Lee Parker věří, Sera Trantorová věří – pouze každý něčemu jinému. Vleklé války nejen že měly fatální dopad na tvář přírody, ale rozdělily lidstvo na dva nesmiřitelné tábory. Životním krédem kněžích je askeze. Hlavními hodnotami jsou čistota, zbožnost a také absence citu. Proti této nesmyslné víře stojí Povstalci, kteří bojují za návrat původního světa. A jejich přesvědčení je neméně houževnaté, jak brzy na vlastní kůži pocítí Parker, nejlepší voják z elitní jednotky Jestřábů a vykonavatel kněžské vůle, který má jasný úkol: přivést do Citadely Povstalkyni Seru živou. Ovšem ani Seřiny pevně vštěpované morální zásady nezůstanou ušetřeny tvrdé zkoušky. Brzy však oba shledají, že uprostřed nezmapované divočiny budou muset čelit novému nebezpečí – záhadnému atmosférickému jevu známému jako Růžová bouře, z jejíchž purpurových blesků dosud nevyšel nikdo živý. Budou Sera s Leem první a budou to ještě vůbec oni? Otočil se snad svět naruby, nebo byl takový i předtím? Dva úhly pohledu, dvě přesvědčení. A pravda ukrytá někde úplně jinde.

*použité foto převzato z FCB stánek Devět dní